Wie vleesloos door het leven gaat, heeft steeds meer te kiezen. Vegetariërs en veganisten kunnen bij de Vegetarische Slager terecht voor de ‘Gehacktbal’, ‘Kipstuckjes’ en de “mc2 NoBeef Burger”. Ook fabrikanten als Vivera en Garden Gourmet bieden vleesvervangers aan én zo’n twee maanden betrad het Amerikaanse Beyond Meat de Nederlandse markt met vegan producten.
In de afgelopen vijf jaar groeide de markt voor vleesvervangers jaarlijks met gemiddeld vier procent, maar die groei is aan het versnellen. In een vorige maand verschenen rapport van ABN Amro geeft een op de drie consumenten aan duurzamer te willen eten en drie op de vijf eet meerdere dagen per week bewust geen vlees. De toenemende aandacht voor duurzaamheid is de grootste reden voor de toenemende populariteit van vleesvervangers, stelt de bank.
Maar hoe groot is de markt voor vegaburgers en andere vleesvervangers op dit moment?
Business Insider heeft databureau Statista gevraagd dat inzichtelijk te maken. Uit onderstaande grafiek gebaseerd op internationale onderzoeksgegevens van de Britse bank Barclays en Euromonitor, blijkt dat vorig jaar in Nederland voor 98 miljoen dollar aan vleesvervangers is verkocht (tegen de huidige wisselkoers is dat ruim 86 miljoen euro).
Als we dat omrekenen per hoofd van de bevolking komen we voor Nederland met iets meer dan 17 miljoen inwoners uit op 5,75 dollar (omgerekend 5,06 euro) per inwoner. Van de in bovenstaand overzicht meegenomen landen geven alleen de Zweden en de Britten meer geld uit aan vleesvervangers dan wij. In Spanje hebben vegaburgers en verwante producten nog nauwelijks voet aan de grond gekregen.
Zo ziet de omzet aan vleesvervangers er per hoofd van de bevolking uit op basis van de inwonertallen per land uit het CIA World Factbook 2017:
1. Zweden: 7,43 dollar
2. Verenigd Koninkrijk: 6,11 dollar
3. Nederland: 5,75 dollar
4. België: 4,09 dollar
5. Verenigde Staten: 3,66 dollar
6. Italië: 2,69 dollar
7. Duitsland: 2,48 dollar
8. Frankrijk: 1,88 dollar
9. Noorwegen: 1,69 dollar
10. Zwitserland: 1,58 dollar
11. Spanje: 0,14 dollar
Hoewel de populariteit van vleesvervangers toeneemt, is de jaarlijkse besteding per Nederlander van 5,06 euro natuurlijk nog steeds heel weinig. Maar met de voorspelde groei van het aantal vegetariërs, veganisten, maar vooral flexitariërs die er bewust voor kiezen minder vlees en vis te eten, ziet de toekomst van de Vegetarische Slager, Beyond Meat en andere producenten van vleesvervangers er goed uit.
De strijd draait nu vooral ook om wie de lekkerste, sappigste en gezondste alternatieven weet te maken voor echte vleesklassiekers.
Lees meer over vleesvervangers:
- We vergeleken de Beyond Burger, de Impossible Burger en de hamburger van De Vegetarische Slager – dit viel op bij de voedingswaarde
- Zo wil het bedrijf Beyond Meat alle Amerikaanse carnivoren aan de vleesvervangers krijgen
- Unilever koopt De Vegetarische Slager en voegt opnieuw een hip merk toe aan zijn portfolio
- Dit zijn 9 typisch dierlijke producten waar óók een vegan versie van is – van kaas en eieren tot vleeswaren op brood